mandag 16. august 2021

ELFI SVERDRUP: BAKGRUNN OG KUNSTNERISK VIRKE


ELFI SVERDRUP
har en mangfoldig bakgrunn hvor årlige reiser var en fast del av oppveksten, én reise i Norge, én til utlandet, og nytt sted hver gang. Det ble jakt etter sjeldne planter, lytting til fuglesang, leting etter fornminner, museums-kikking, vandring på utstillinger, møter med musikere, kunstnere og andre lokale innbyggere. 

Da Elfi var tre år bodde den indiske forfatteren Sadanand Rege en periode hos familien. Elfis far forfatteren Harald Sverdrup reddet ham fra et stipend-opphold på en avsidesliggende bondegård hvor de ikke kunne engelsk. Sadanand hadde oversatt Peer Gynt til marathi. Som 5-åring husker Elfi en liraspillende musiker på kafé på Kreta. Midt på Finnmarksvidda møtte hun joik for første gang. Inga Palojärvi Gaup joika dattera si.

Hjemme ble det spilt jazz, klassisk, opera, blues, samtidsmusikk og folkemusikk fra forskjellige land. Hun husker at de hadde ulvejoik på singel og at faren kom tilbake med en plate fra Tanzania med vanvittig tromming og ekstatisk rope-sang. Barndomshjemmet lå i skogkanten, og det å lære seg fuglelyder ble like naturlig som ordene melk og brød. Mora sang nesten bestandig, og en bunke singler med fuglelyder lå under bordet.


Da var det kanskje ikke så rart at Elfi Sverdrups mangefasetterte kunstuttrykk fikk et internasjonalt preg, og at lysten til å utforske andre kulturer fortsatte.

I 1977 begynte en lang kunstnerisk reise både når det gjaldt sang, smykker, skulptur og bildekunst.


Det ble utdannelse innen metall og smykkekunst på Statens Håndverks og Kunstindustriskole i 4 år. Deretter 4 år ved malerlinja på Statens Kunstakademi. Den lidenskapelige trangen til å jobbe med utradisjonelle smykkematerialer kom som et naturlig resultat av intens naturinteresse og kunnskap, og den mangfoldige kulturpåvirkningen gjennom barndommens reiser. Vestens smykkesyn hvor investering er et hovedelement, føltes fremmed og begrensende, og sto i sterk kontrast til kulturuttrykk verden over med bruk av perler, strå, frø, billevinger, maling, tekstiler, hår, pels, bruskorker, speilbiter, plast, tre, fjær, knapper, tau, tekstiler, - og selvfølgelig forskjellige metaller. Smykker ble Elfi Sverdrups hoveduttrykk. Smykkene vokste seg større og skulpturelle, og  ble etter hvert vevd sammen med komposisjoner og vokalimprovisasjoner i performancer til noe Elfi kalte LYDSMYKKER. En lydsmykke-performance har utgangspunkt i et stort smykke, og inneholder bevegelser, tilstander, egne komposisjoner og vokalimprovisasjoner, i nær kommunikasjon med publikum. 

Sang-gnisten ble tent av norsk kveding. Så fulgte et langt kurs i joik med Inga Juuso og Mari Boine. Senere begynte årevis med trening på kvinnelig inuittisk catajak-sang, tuvinsk og mongolsk strupesang. Det ble strupesang-workshop med Huun-Huur-Tu og Tyva Kyzy, kurs i bulgarsk korsang med Maria Leshkova og balinesisk sang mad Wayan Karta, men stadig med den hjemlige norske kvedinga som base.

Hovedfokus ble folkelige sang-tradisjoner fra den nordlige halvkule, og senere vokal-improvisasjoner, hvor de forskjellige teknikkene er smeltet sammen til en sjelden palett av internasjonale vokaluttrykk. Komposisjonene er ofte uten ord, slik at sangen fungerer hvor som helst i verden, kategorisert som Extended Vocal Tecniques. 

Opp gjennom årene har Elfi Sverdrup hatt utallige kunstneriske samarbeid og sang-stunts med så forkjellige kunstnere som den japanske butoh-danseren Uesugi San som kom til Norge for å begynne å lage lyd sammen med Elfi. Støymusikeren Lasse Marhaug, den vakkert klingende kontratenoren Øystein Elle, beatboxeren Thomas Talleivsen og rockemusikeren Morten Richter. Hun var med å starte trioen AKKU, som resulterte i et langvarig samarbeid med den nyskapende vokalisten Ruth Wilhelmine Meyer, tubaisten Lars Andres Haug og polske Grzech Piotrowski. Hun har improvisert med Cage-ekspert Mia Göran, balinesiske jazzmusikere, rapperen Trond Wiger, den tibetanske sangeren Loten Namling, Said Dabaj på strengeinstrumenter, har samarbeidet med skuespillerne Kai Remlov og Torstein Andersen, forfatterne Erling Kittelsen og sin mangeårige samboer Triztán Vindtorn, -for å nevne noen av dem. 

Elfi har opptrådt på fredsturnéen "Naboer som venner - ikke fiender" i Russland med visesanger Birgitte Grimstad og bildekunstner Runi Langum, har bidratt med sang og dans under Janne Hoems verk "Nights of Yukio" på et av japans helligste steder, der forestillinga skulle føre landet inn i en ny æra med ny keiser og langvarig fred. I "Membran - Beethovens testamente" ble trioen AKKU og Teater Manu hovedelementer i to "hørende-ikkehørende"-forestillinger i Den Norske Opera og Ballett. Her bidro Elfi med sang fra AKKUs repertoar, hun framførte et nyskapende vokalverk av samtidskomponist Synne Skouen, og dans korreografert av Sølvi Edvardsen. 

Elfi Sverdrup er norsk leder av World Art Games Norway, som er del av den internasjonale kunstnerorganisasjonen World Art Games med 88 medlemsland. Hun har hatt performancer, utstillinger og konserter under alle deres hovedarrangementer siden oppstarten i 2013.

Hun har hatt stemmeworkshoper i Bulgaria, og knyttet sang-bånd til den tyrkiske minoriteten sør i landet. Hun har har opptrådt i Norge, Sverige, Danmark, Latvia, Finland, Island, Færøyene, Tyskland, Polen, Nederland, Italia, Bosnia, Serbia, Slovakia, Kroatia, Montenegro, Bulgaria, Tyrkia, Bali, Russland, Japan. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar